Egzamin Gimnazjalny

Zachęcamy do zapoznania się z najważniejszymi dokumentami i materiałami do egzaminu gimnazjalnego. Wśród nich znajdą Państwo oficjalne dokumenty i porady ekspertów oraz praktyczne materiały, które ułatwią przygotowanie do egzaminu.

Oficjalne dokumenty

Informator CKE, podstawa programowa wraz z komentarzem, daty egzaminów. W tej sekcji znajdą Państwo wszystkie najważniejsze dokumenty.

Zapraszamy do pobrania najważniejszych dokumentów: Informatora CKE, podstawy programowej oraz harmonogramu egzaminu gimnazjalnego.

KOMENTARZE EKSPERTÓW

Jak wyglądają poszczególne części egzaminu, jakie typy zadań pojawiają się w części podstawowej, a jakie w części rozszerzonej? Zapraszamy do obejrzenia wideo szkoleń oraz zadawania pytań naszym ekspertom.

PORÓWNANIE ARKUSZY

Sprawdź jak wyglądają poszczególne części egzaminu. Pobierz przejrzyste porównanie obu arkuszy egzaminacyjnych.

Back to basics:
key skills for egzamin gimnazjalny

Pytania i odpowiedzi

  • Który poziom egzaminu muszą zdawać uczniowie?
  • Czy poziom ten zależy od poziomu zaawansowania, do którego uczeń zostanie zakwalifikowany na podstawie testów poziomujących przeprowadzanych na początku roku szkolnego?
  • Jaka jest liczba zadań na poszczególnych poziomach egzaminu?
  • Co to takiego poziomy III.0 i III.I? Czy nauczyciel kwalifikuje uczniów do poziomów III.0 i III.I na podstawie wyników testów poziomujących przeprowadzanych na początku roku szkolnego?
  • Jeśli wszyscy uczniowie kontynuujący naukę języka w gimnazjum muszą zdawać poziom rozszerzony, to jaki jest sens dzielenia ich ..
  • Który poziom egzaminu muszą zdawać uczniowie?

    Wszyscy uczniowie obowiązkowo przystępują do egzamin na poziomie podstawowym. Dodatkowo, ci uczniowie, którzy w gimnazjum kontynuują naukę języka obcego rozpoczętą w szkole podstawowej, muszą przystąpić do egzaminu na poziomie rozszerzonym. Pozostali uczniowie mogą również przystąpić do egzaminu na poziomie rozszerzonym, jeżeli zechcą sprawdzić poziom swoich umiejętności językowych.

  • Czy poziom ten zależy od poziomu zaawansowania, do którego uczeń zostanie zakwalifikowany na podstawie testów poziomujących przeprowadzanych na początku roku szkolnego?

    Poziom zależy od podstawy programowej realizowanej w danej grupie. Uczniowie, którzy kontynuują naukę języka obcego ze szkoły podstawowej, powinni mieć na świadectwie gimnazjalnym odnotowane, że uczyli się języka obcego wg wymagań podstawy programowej III.1; ci zaś, którzy rozpoczynają naukę języka obcego w gimnazjum, powinni mieć na świadectwie odnotowane, że uczyli się języka obcego wg wymagań podstawy programowej III.0.

    Testy poziomujące mają na celu – jeżeli jest to wskazane, na przykład w dużych szkołach – dalsze „rozpoziomowanie” uczniów w ramach każdej podstawy programowej. Może przecież pojawić się sytuacja, w której uczniów kontynuujących naukę języka obcego ze szkoły podstawowej (podstawa programowa III.1) da się podzielić na 2–3 grupy o różnym stopniu zaawansowania językowego.

  • Jaka jest liczba zadań na poszczególnych poziomach egzaminu?

    Zgodnie z informatorem liczba zadań na poziomie podstawowym może się wahać pomiędzy 11 a 15, a liczba zadań na poziomie rozszerzony może się wahać pomiędzy 8 a 11. Istotne jest, aby zachowane były proporcje pomiędzy poszczególnymi częściami egzaminu wskazane w informatorze. Na przykład dla poziomu rozszerzonego każda część egzaminu musi do niego „wnosić” 25% punktów (słuchanie – czytanie – znajomość środków językowych – wypowiedź pisemna). Liczba zadań jest sprawą drugorzędną.

  • Co to takiego poziomy III.0 i III.I? Czy nauczyciel kwalifikuje uczniów do poziomów III.0 i III.I na podstawie wyników testów poziomujących przeprowadzanych na początku roku szkolnego?

    Poziomy III.0 i III.1 to oznaczenie dwóch rodzajów podstawy programowej dla III etapu edukacyjnego. Cały dokument można pobrać ze strony MEN (www.men.gov.pl), w zakładce „Reforma programowa”, językom obcym poświęcony jest trzeci tom załączników. Odpowiedź na drugą część tego pytania znajdą Państwo w pytaniu 1.

  • Jeśli wszyscy uczniowie kontynuujący naukę języka w gimnazjum muszą zdawać poziom rozszerzony, to jaki jest sens dzielenia ich na grupy według poziomu zaawansowania?

    Ponieważ jest wielu uczniów, którzy dopiero w gimnazjum rozpoczynają naukę jakiegoś języka i – zgodnie z rozporządzeniem – mogą zdecydować się na zdawanie go w trzeciej części egzaminu gimnazjalnego. Poza tym, proszę pamiętać, ze oprócz języka angielskiego, trzecia część egzaminu gimnazjalnego jest również przeprowadzana z sześciu innych języków, które rzadziej lub w ogóle nie są nauczane w szkole podstawowej.

    Założenie systemu edukacji jest takie, że wszyscy uczniowie kończący szkołę podstawową spełnili wymagania określone w podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego (klasy IV–VI). Podstawa programowa określa wymagania będące minimum, jakie powinien osiągnąć przeciętny uczeń.

Zadaj pytanie ekspertowi

Przygotowanie do sprawdzianu

Sprawdź, jak podręczniki wydawnictwa Macmillan przygotowują do egzaminu gimnazjalnego. Zobacz przykładowe materiały oraz zapoznaj się z artykułami metodycznymi naszych ekspertów.

W jaki sposób podręczniki Macmillan przygotowują uczniów do egzaminu gimnazjalnego? Wybierz tytuł i obejrzyj przykładowe strony.

Sprawdź przykładowe ćwiczenia.

  • New Voices
  • Interface
  • Repetytorium Gimnazjalisty
  • New Voices

    Seria New Voices już od pierwszej części kursu przygotowuje do egzaminu na poziomach podstawowym i rozszerzonym. Seria koncentruje się na doskonaleniu znajomości środków językowych, jak również przećwiczeniu wszystkich typów zadań egzaminacyjnych.

  • Interface

    Seria Interface już od pierwszego poziomu przygotowuje uczniów zarówno do poziomu podstawowego jak i rozszerzonego egzaminu. Uczy ponadto w bardzo przystępny i przyjazny sposób umiejętności mówienia i pisania, a różnorodne teksty, kwizy oraz projekty pozwalają dostosować materiał do różnych potrzeb i zainteresowań uczniów.

  • Repetytorium Gimnazjalisty

    Repetytorium Gimnazjalisty to znakomita pomoc w przygotowaniach do egzaminu gimnazjalnego. Czytelny podział na poziomy (podstawowy i rozszerzony) oraz na poszczególne umiejętności ułatwia uczniom pracę.

    Próbny egzamin gimnazjalny Use of English Tests

Sposób na egzamin

Rozwiązanie zadań egzaminacyjnym może być jeszcze prostsze! Zachęcamy do pobrania praktycznych strategii egzaminacyjnych. Dzięki nim Państwa uczniowie z łatwością poradzą sobie ze wszystkimi częściami egzaminu.

  • More ups than downs

    or how to teach a good lesson to teenagers…

  • Controlled production

    a key to making unmotivated students speak

Artykuły metodyczne

    • Attention, everyone!

      Or: how to teach a much better lesson to teenagers

newsletter dla anglistów

Zaproszenia na szkolenia, nowości wydawnicze, konkursy

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych informuję, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Macmillan Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Al. Jerozolimskie 146A. Dane osobowe (tj. adresy e-mail) zbierane są przez Macmillan Polska Sp. z o.o. wyłącznie w celu ich przetwarzania dla realizacji usługi „Newsletter”. Dane nie będą udostępniane odbiorcom danych w rozumieniu art. 7 pkt 6 ustawy o ochronie danych osobowych. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do treści jej danych oraz możliwość ich poprawiania. Dane są podawane przez osoby, których dotyczą, dobrowolnie, niemniej bez ich podania nie jest możliwa realizacja usługi „Newsletter”.

Cookies

Ta strona używa plików Cookies

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony www. Aby dowiedzieć sie więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj.