W styczniu bieżącego roku Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło początek prac nad dwoma różnymi projektami zmian w dotychczasowej podstawie programowej – krótkofalowym i długofalowym.
Projekt krótkofalowy polega na zredukowaniu treści nauczania i wymagań przewidzianych w obowiązującej podstawie programowej. Zgodnie z zapowiedziami MEN, zmiany te weszły w życie 1 września 2024 roku. Zredukowana formuła programowa będzie podstawą do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego już od wiosny 2025 roku.
Projekt długofalowy jest znacznie bardziej radykalny w założeniu. Ma doprowadzić do stworzenia pożądanego profilu absolwenta szkoły publicznej na nowe czasy i – na tej bazie – napisania od podstaw zupełnie nowej podstawy programowej dla wszystkich przedmiotów w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Zgodnie z zapowiedziami ta zupełnie nowa podstawa programowa ma wejść w życie 1 września 2026 w klasach 1 i 4 szkoły podstawowej, a od 1 września 2027 roku w 1 klasie szkoły średniej. To z kolei oznacza, że pierwsze egzaminy (ósmoklasisty i matura) na zupełnie nowej podstawie zostaną przeprowadzone wiosną 2031 roku.
Prace nad tymi projektami są już w toku, w mediach co chwila pojawiają się nowe informacje i zapowiedzi, często bez wyjaśnienia, którego z tych dwóch projektów dotyczą, nic więc dziwnego, że wśród nauczycieli, rodziców i samych uczniów mnożą się liczne pytania i wątpliwości. Aby je skutecznie rozwiać, w oparciu o informacje płynące z Ministerstwa przygotowaliśmy poniższe kalendarium. Będziemy Państwa na bieżąco informować o kolejnych decyzjach.