W styczniu 2024 Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpoczęło prace nad projektami zmian w systemie edukacji. W ramach pierwszego projektu krótkofalowego zostały uszczuplone podstawy programowe w szkołach podstawowych (od klasy 4) i szkołach ponadpodstawowych, które weszły w życie 1 września 2024 roku.
Zredukowana formuła programowa była podstawą do stworzenia nowych informatorów egzaminacyjnych. W maju ósmoklasiści i maturzyści zmierzyli się z egzaminami opartymi na tych zmianach.
Projekt długofalowy jest znacznie bardziej radykalny w założeniu. Obejmuje on stworzenie profilów absolwenta i absolwentki, zawierających kluczowe kompetencje, które powinni posiadać wszyscy uczniowie po zakończeniu każdego etapu edukacyjnego. Będzie to fundament do napisania zupełnie nowej podstawy programowej dla wszystkich przedmiotów w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Instytut Badań Edukacyjnych w lutym opublikował finalny profil dla przedszkoli oraz szkół podstawowych. Jeśli chodzi natomiast o Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych, to na razie możemy zapoznać się z czwartą wersją materiału roboczego do konsultacji społecznych. Wersja finalna w formie skróconej ma być opublikowana przed końcem czerwca.
W związku z tymi zmianami oraz mnożącymi się pytaniami i wątpliwościami nauczycieli, rodziców i uczniów, stworzyliśmy poniższą stronę. Pozwoli ona Państwu pozostać na bieżąco ze wszystkimi decyzjami Ministerstwa oraz informacjami o nauczaniu języka obcego zgodnie z podstawą programową, z wykorzystaniem kursów wydawnictwa Macmillan Education.