Kurs na REFORMĘ!
Aktualności
Kluczowe kierunki zmian:
- 1. Kompetencje komunikacyjne jako fundament
- 2. Zmiana podejścia do nauki czytania
- 3. Rozwojowe podejście do pisania
- 4. Zdobywanie wiedzy i umiejętności poprzez doświadczenia edukacyjne
-
1. Kompetencje komunikacyjne jako fundament
- Angażowanie uczniów w eksperymentowanie i badanie świata.
- Łączenie nauki z życiem codziennym.
- Rozwijanie postaw i kompetencji społecznych.
- Umożliwienie elastycznego wykorzystania wiedzy w praktyce.
Zapoznaj się z materiałem IBE PIB na temat zmian (Edukacja wczesnoszkolna)
-
2. Zmiana podejścia do nauki czytania
- Przejście od technicznego podejścia (rozpoznawanie znaków) do podejścia opartego na rozumieniu tekstu.
- Rozwijanie motywacji wewnętrznej do czytania.
- Czytanie jako narzędzie zdobywania informacji i źródło przyjemności.
Zapoznaj się z materiałem IBE PIB na temat zmian (Edukacja wczesnoszkolna)
-
3. Rozwojowe podejście do pisania
- Zachęcanie do pisania jako formy ekspresji i komunikacji.
- Wykorzystanie naturalnego zainteresowania dzieci językiem pisanym.
Zapoznaj się z materiałem IBE PIB na temat zmian (Edukacja wczesnoszkolna)
-
4. Zdobywanie wiedzy i umiejętności poprzez doświadczenia edukacyjne
- Angażowanie uczniów w eksperymentowanie i badanie świata.
- Łączenie nauki z życiem codziennym.
- Rozwijanie postaw i kompetencji społecznych.
- Umożliwienie elastycznego wykorzystania wiedzy w praktyce.
Zapoznaj się z materiałem IBE PIB na temat zmian (Edukacja wczesnoszkolna)
Kluczowe kierunki zmian:
- 1. Priorytet: komunikacja ustna i rozumienie akcentów
- 2. Uelastycznienie podstawy programowej
- 3. Nowa struktura etapów edukacyjnych
- 4. Nowe cele edukacyjne
- 5. Efekty uczenia się zamiast treści nauczania
- 6. Doświadczenia edukacyjne jako obowiązkowy element nauki
- 7. Rozwój sprawczości i kompetencji przekrojowych
- 8. Przejrzystość i funkcjonalność
-
1. Priorytet: komunikacja ustna i rozumienie akcentów
- Słuchanie, mówienie, reagowanie i przetwarzanie są fundamentem działań językowych.
- Uczniowie mają rozwijać umiejętność wyrażania siebie i rozumienia innych w różnorodnych kontekstach językowych i kulturowych.
Zapoznaj się z materiałem IBE PIB na temat zmian (Języki obce nowożytne)
-
2. Uelastycznienie podstawy programowej
- Wprowadzenie wariantów minimalnych i rozszerzonych (A1, A1+, A2, B1) dla pierwszego i drugiego języka.
- Nauczyciel decyduje o poziomie realizacji, dostosowując go do możliwości uczniów.
Zapoznaj się z materiałem IBE PIB na temat zmian (Języki obce nowożytne)
-
3. Nowa struktura etapów edukacyjnych
- Trzy etapy: klasy 1–3, 4–6 i 7–8 (zamiast dwóch: 1–3 i 4–8).
- Ułatwia to spiralne i kumulatywne budowanie kompetencji językowych.
Zapoznaj się z materiałem IBE PIB na temat zmian (Języki obce nowożytne)
-
4. Nowe cele edukacyjne
- Posługiwanie się strategiami i technikami uczenia się języka.
- Rozwijanie świadomości językowej i otwartości na różnorodność kulturową.
Zapoznaj się z materiałem IBE PIB na temat zmian (Języki obce nowożytne)
-
5. Efekty uczenia się zamiast treści nauczania
- Jasne, mierzalne efekty stanowią jednocześnie wymagania egzaminacyjne.
- Wprowadzenie obligatoryjnych i fakultatywnych efektów – nauczyciel z uczniami wybiera dodatkowe zagadnienia leksykalne.
Zapoznaj się z materiałem IBE PIB na temat zmian (Języki obce nowożytne)
-
6. Doświadczenia edukacyjne jako obowiązkowy element nauki
- Uczniowie raz w roku realizują działanie językowe – indywidualnie lub zespołowo.
- Przykłady: rozmowa z native speakerem, projekt artystyczny, blog w języku obcym, udział w wydarzeniu kulturowym.
Zapoznaj się z materiałem IBE PIB na temat zmian (Języki obce nowożytne)
-
7. Rozwój sprawczości i kompetencji przekrojowych
- Zgodnie z Profilem absolwenta szkoły podstawowej – nacisk na krytyczne myślenie, współpracę, kreatywność i samodzielność.
Zapoznaj się z materiałem IBE PIB na temat zmian (Języki obce nowożytne)
-
8. Przejrzystość i funkcjonalność
- Gramatyka ujęta funkcjonalnie, bez katalogów struktur.
- Jasne przypisanie poziomów do ESOKJ, co ułatwia planowanie nauczania i przygotowanie do egzaminów.
Zapoznaj się z materiałem IBE PIB na temat zmian (Języki obce nowożytne)
KALENDARIUM ZMIAN 2025-2031
-
Luty 2025
Publikacja przez Instytut Badań Edukacyjnych zaktualizowanej i uzupełnionej wersji raportu dla szkół podstawowych:
Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian. Etap I: przedszkola i szkoły podstawowe -
Czerwiec 2025
Publikacja przez Instytut Badań Edukacyjnych czwartej wersji materiału roboczego do konsultacji społecznych raportu dla szkół ponadpodstawowych:
Materiał roboczy do konsultacji społecznych Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych. Wersja 4. - Wrzesień 2026 1 września 2026 w szkole podstawowej w klasach 1 i 4 zacznie obowiązywać nowa podstawa programowa
- Wrzesień 2027 1 września 2027 w szkole ponadpodstawowej w klasie 1 zacznie obowiązywać nowa podstawa programowa.
- Kwiecień/Maj 2031 Przeprowadzony zostanie pierwszy egzamin ósmoklasisty i maturalny według wymagań nowej podstawy programowej.