Edukacja w rytmie zmian
– bądź na bieżąco!

W styczniu 2024 Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpoczęło prace nad projektami zmian w systemie edukacji. W ramach pierwszego projektu krótkofalowego zostały uszczuplone podstawy programowe w szkołach podstawowych (od klasy 4) i szkołach ponadpodstawowych, które weszły w życie 1 września 2024 roku.

Zredukowana formuła programowa była podstawą do stworzenia nowych informatorów egzaminacyjnych. W maju ósmoklasiści i maturzyści zmierzyli się z egzaminami opartymi na tych zmianach.

Projekt długofalowy jest znacznie bardziej radykalny w założeniu. Obejmuje on stworzenie profilów absolwenta i absolwentki, zawierających kluczowe kompetencje, które powinni posiadać wszyscy uczniowie po zakończeniu każdego etapu edukacyjnego. Będzie to fundament do napisania zupełnie nowej podstawy programowej dla wszystkich przedmiotów w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.  Instytut Badań Edukacyjnych w lutym opublikował finalny profil dla przedszkoli oraz szkół podstawowych.  Jeśli chodzi natomiast o Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych, to na razie możemy zapoznać się z czwartą wersją materiału roboczego do konsultacji społecznych. Wersja finalna w formie skróconej ma być opublikowana przed końcem czerwca.

W związku z tymi zmianami oraz mnożącymi się pytaniami i wątpliwościami nauczycieli, rodziców i uczniów, stworzyliśmy poniższą stronę. Pozwoli ona Państwu pozostać na bieżąco ze wszystkimi decyzjami Ministerstwa oraz informacjami o nauczaniu języka obcego zgodnie z podstawą programową, z wykorzystaniem kursów wydawnictwa Macmillan Education.

Podstawa programowa

W czerwcu 2024 Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało ostateczne projekty uszczuplonych podstaw programowych, które obowiązują w szkołach podstawowych (od klasy 4) i w szkołach ponadpodstawowych od 1 września 2024 roku. Treści nauczania zostały ograniczone o około 20%, co ma na celu umożliwienie nauczycielom i uczniom bardziej dogłębnej realizacji zagadnień dzięki dodatkowej rezerwie czasowej.

Szkoły podstawowe

Szkoły ponadpodstawowe

Nadal obowiązują dostępne podręczniki! Wszystkie dotychczasowe numery dopuszczeń MEN, wydane dla podręczników i repetytoriów, zachowują ważność w roku szkolnym 2025/26. Dla nauczycieli, którzy pracują z podręcznikami naszego wydawnictwa przygotowaliśmy zaktualizowane rozkłady materiału odpowiadające zredukowanym podstawom programowym.

Programy i rozkłady »

Jaki wpływ na nauczanie języka obcego mają wprowadzone zmiany w podstawie programowej?

  • Poziomy ogólnej biegłości językowej oczekiwane na zakończenie danego etapu kształcenia zostały obniżone o pół stopnia w skali CEFR w przypadku języka kontynuowanego (pierwszego), a w przypadku zakresu dwujęzycznego – o jeden stopień w skali CEFR względem poziomów określonych w podstawie programowej z 2017/2018 roku. W przypadku drugiego języka poziomy biegłości pozostały bez zmian.
  • Z listy przykładowych zagadnień dla poszczególnych zakresów tematycznych zostały wykreślone zagadnienia wykraczające poza określony poziom ogólnej biegłości językowej lub realizowane – z mniejszym poziomem szczegółowości – w ramach innych zagadnień.
  • Bez większych zmian pozostał katalog umiejętności językowych kształconych i doskonalonych w ramach makroumiejętności językowych, tj. rozumienia wypowiedzi, tworzenia wypowiedzi, reagowania na wypowiedzi oraz przetwarzania wypowiedzi (mediacji).
  • Bez zmian pozostał nadrzędny cel kształcenia, tj. skuteczne porozumiewanie się w języku obcym nowożytnym zarówno w mowie, jak i w piśmie.

Egzaminy zewnętrzne

Wymagania obowiązujące na egzaminie ósmoklasisty oraz egzaminie maturalnym w roku 2025 i kolejnych zostały dostosowane do uszczuplonych podstaw programowych. W sierpniu 2024 roku Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała nowe informatory o egzaminach zewnętrznych. Aby dowiedzieć się więcej o tym, co się zmieniło, zachęcamy do zapoznania się z poniższymi dokumentami:

Egzamin ósmoklasisty

Egzamin maturalny

Szkolenia dla nauczycieli

Kropka nad Informatorem o egzaminie 8-klasisty (od roku szkolnego 2024/2025)

  • kompleksowe podsumowanie wszystkich zmian w podstawie programowej: co zostało zmienione, zredukowane lub usunięte;
  • analiza zmian w Informatorze, w tym ewentualne modyfikacje listy struktur gramatycznych i typów zadań;
  • odpowiedzi na najważniejsze pytania: Czy będzie łatwiej? Co zmiany w wytycznych oznaczają dla Państwa pracy z uczniami? Jakie strategie przygotowania do egzaminu końcowego warto wprowadzić?

Obejrzyj szkolenie

Kropka nad Informatorem o egzaminie maturalnym (od roku szkolnego 2024/2025)

  • uporządkowane i spójne informacje o wszystkich zmianach, redukcjach i wykreśleniach w tekście podstawy programowej;
  • analizę zmian hot off the press w samym Informatorze, w tym ewentualne modyfikacje listy struktur gramatycznych i typów zadań;
  • odpowiedzi na najważniejsze pytania, m.in.: czy rzeczywiście będzie łatwiej, co konkretnie oznaczają zmiany w oficjalnych wytycznych i jak wpłyną one na Państwa pracę z uczniami; co i jak powinniśmy zmienić w strategiach przygotowania do matury w kolejnych latach.

Obejrzyj szkolenie

Polecane kursy dla szkół państwowych