News

Edukacja w rytmie zmian – bądź na bieżąco!

Edukacja w rytmie zmian
– bądź na bieżąco!

W styczniu 2024 Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpoczęło prace nad projektami zmian w systemie edukacji. W ramach pierwszego projektu krótkofalowego zostały uszczuplone podstawy programowe w szkołach podstawowych (od klasy 4) i szkołach ponadpodstawowych, które weszły w życie 1 września 2024 roku.

Zredukowana formuła programowa była podstawą do stworzenia nowych informatorów egzaminacyjnych. W maju ósmoklasiści i maturzyści zmierzyli się z egzaminami opartymi na tych zmianach.

Projekt długofalowy jest znacznie bardziej radykalny w założeniu. Obejmuje on stworzenie profilów absolwenta i absolwentki, zawierających kluczowe kompetencje, które powinni posiadać wszyscy uczniowie po zakończeniu każdego etapu edukacyjnego. Będzie to fundament do napisania zupełnie nowej podstawy programowej dla wszystkich przedmiotów w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.  Instytut Badań Edukacyjnych w lutym opublikował finalny profil dla przedszkoli oraz szkół podstawowych.  Jeśli chodzi natomiast o Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych, to na razie możemy zapoznać się z czwartą wersją materiału roboczego do konsultacji społecznych. Wersja finalna w formie skróconej ma być opublikowana przed końcem czerwca.

W związku z tymi zmianami oraz mnożącymi się pytaniami i wątpliwościami nauczycieli, rodziców i uczniów, stworzyliśmy poniższą stronę. Pozwoli ona Państwu pozostać na bieżąco ze wszystkimi decyzjami Ministerstwa oraz informacjami o nauczaniu języka obcego zgodnie z podstawą programową, z wykorzystaniem kursów wydawnictwa Macmillan Education.

KALENDARIUM ZMIAN 2025-2031

Podstawa programowa

W czerwcu 2024 Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało ostateczne projekty uszczuplonych podstaw programowych, które obowiązują w szkołach podstawowych (od klasy 4) i w szkołach ponadpodstawowych od 1 września 2024 roku. Treści nauczania zostały ograniczone o około 20%, co ma na celu umożliwienie nauczycielom i uczniom bardziej dogłębnej realizacji zagadnień dzięki dodatkowej rezerwie czasowej.

Szkoły podstawowe

Szkoły ponadpodstawowe

Nadal obowiązują dostępne podręczniki! Wszystkie dotychczasowe numery dopuszczeń MEN, wydane dla podręczników i repetytoriów, zachowują ważność w roku szkolnym 2025/26. Dla nauczycieli, którzy pracują z podręcznikami naszego wydawnictwa przygotowaliśmy zaktualizowane rozkłady materiału odpowiadające zredukowanym podstawom programowym.

Programy i rozkłady »

Jaki wpływ na nauczanie języka obcego mają wprowadzone zmiany w podstawie programowej?

  • Poziomy ogólnej biegłości językowej oczekiwane na zakończenie danego etapu kształcenia zostały obniżone o pół stopnia w skali CEFR w przypadku języka kontynuowanego (pierwszego), a w przypadku zakresu dwujęzycznego – o jeden stopień w skali CEFR względem poziomów określonych w podstawie programowej z 2017/2018 roku. W przypadku drugiego języka poziomy biegłości pozostały bez zmian.
  • Z listy przykładowych zagadnień dla poszczególnych zakresów tematycznych zostały wykreślone zagadnienia wykraczające poza określony poziom ogólnej biegłości językowej lub realizowane – z mniejszym poziomem szczegółowości – w ramach innych zagadnień.
  • Bez większych zmian pozostał katalog umiejętności językowych kształconych i doskonalonych w ramach makroumiejętności językowych, tj. rozumienia wypowiedzi, tworzenia wypowiedzi, reagowania na wypowiedzi oraz przetwarzania wypowiedzi (mediacji).
  • Bez zmian pozostał nadrzędny cel kształcenia, tj. skuteczne porozumiewanie się w języku obcym nowożytnym zarówno w mowie, jak i w piśmie.

Egzaminy zewnętrzne

Wymagania obowiązujące na egzaminie ósmoklasisty oraz egzaminie maturalnym w roku 2025 i kolejnych zostały dostosowane do uszczuplonych podstaw programowych. W sierpniu 2024 roku Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała nowe informatory o egzaminach zewnętrznych. Aby dowiedzieć się więcej o tym, co się zmieniło, zachęcamy do zapoznania się z poniższymi dokumentami:

Egzamin ósmoklasisty

Egzamin maturalny

Szkolenia dla nauczycieli

Kropka nad Informatorem o egzaminie 8-klasisty (od roku szkolnego 2024/2025)

  • kompleksowe podsumowanie wszystkich zmian w podstawie programowej: co zostało zmienione, zredukowane lub usunięte;
  • analiza zmian w Informatorze, w tym ewentualne modyfikacje listy struktur gramatycznych i typów zadań;
  • odpowiedzi na najważniejsze pytania: Czy będzie łatwiej? Co zmiany w wytycznych oznaczają dla Państwa pracy z uczniami? Jakie strategie przygotowania do egzaminu końcowego warto wprowadzić?

Obejrzyj szkolenie

Kropka nad Informatorem o egzaminie maturalnym (od roku szkolnego 2024/2025)

  • uporządkowane i spójne informacje o wszystkich zmianach, redukcjach i wykreśleniach w tekście podstawy programowej;
  • analizę zmian hot off the press w samym Informatorze, w tym ewentualne modyfikacje listy struktur gramatycznych i typów zadań;
  • odpowiedzi na najważniejsze pytania, m.in.: czy rzeczywiście będzie łatwiej, co konkretnie oznaczają zmiany w oficjalnych wytycznych i jak wpłyną one na Państwa pracę z uczniami; co i jak powinniśmy zmienić w strategiach przygotowania do matury w kolejnych latach.

Obejrzyj szkolenie

Polecane kursy dla szkół państwowych

Informacja o wyborze podręcznika na rok szkolny 2025/2026

Informacja o wyborze podręcznika na rok szkolny 2025/2026

Wybierz formularz i uzupełnij informacjami o planowanym zapotrzebowaniu na podręczniki w kolejnym roku szkolnym, a my zaplanujemy odpowiedni nakład, tym samym gwarantując dostarczenie podręczników w terminie.

Zerówki Szkoły ponadpodstawowe

UWAGA! Wszyscy nauczyciele, którzy wypełnią formularz do 30 czerwca 2025, otrzymają nasz terminarz nauczycielski, stworzony we współpracy z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę!

Terminarz nauczyciela 2025/2026

Uzupełnij informację o wyborze podręcznika do 30 czerwca 2025 i otrzymaj wyjątkowy terminarz nauczyciela. My natomiast przekażemy wsparcie finansowe dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Wybierz formularz i uzupełnij informację o wyborze podręcznika:

Zerówki   Szkoły ponadpodstawowe

Masz pytania? Skontaktuj się z reprezentantem!

Planowane zmiany w edukacji na lata 2024–2028 – co wiemy i co z tego wynika?

Planowane zmiany w edukacji na lata 2024–2028
– co wiemy i co z tego wynika?

W styczniu 2024 Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło początek prac nad dwoma różnymi projektami zmian w dotychczasowej podstawie programowej – krótkofalowym i długofalowym.

Projekt krótkofalowy polega na zredukowaniu treści nauczania i wymagań przewidzianych w obowiązującej podstawie programowej. Zgodnie z zapowiedziami MEN, zmiany te weszły w życie 1 września 2024 roku. Zredukowana formuła programowa będzie podstawą do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego już od wiosny 2025 roku.

Projekt długofalowy jest znacznie bardziej radykalny w założeniu. Ma doprowadzić do stworzenia pożądanego profilu absolwenta szkoły publicznej na nowe czasy i – na tej bazie – napisania od podstaw zupełnie nowej podstawy programowej dla wszystkich przedmiotów w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Zgodnie z zapowiedziami ta zupełnie nowa podstawa programowa ma wejść w życie 1 września 2026 w klasach 1 i 4 szkoły podstawowej, a od 1 września 2027 roku w 1 klasie szkoły średniej. To z kolei oznacza, że pierwsze egzaminy (ósmoklasisty i matura) na zupełnie nowej podstawie zostaną przeprowadzone wiosną 2031 roku.

Prace nad tymi projektami są już w toku, w mediach co chwila pojawiają się nowe informacje i zapowiedzi, często bez wyjaśnienia, którego z tych dwóch projektów dotyczą, nic więc dziwnego, że wśród nauczycieli, rodziców i samych uczniów mnożą się liczne pytania i wątpliwości. Aby je skutecznie rozwiać, w oparciu o informacje płynące z Ministerstwa przygotowaliśmy poniższe kalendarium. Będziemy Państwa na bieżąco informować o kolejnych decyzjach.

KALENDARIUM ZMIAN 2025-2031

Szkoły podstawowe

  • Luty 2025 Publikacja przez Instytut Badań Edukacyjnych zaktualizowanej i uzupełnionej wersji raportu dla szkół podstawowych:

    Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian.
    Etap I: przedszkola i szkoły podstawowe
  • Październik 2025 Przekazanie do konsultacji publicznych i uzgodnień projektu podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkole podstawowej.
  • Wrzesień 2026 Od 1 września 2026 w szkołach podstawowych w klasach 1 i 4 zacznie obowiązywać nowa podstawa programowa. Uczniowie starszych klas będą stopniowo przechodzić na nową podstawę programową w kolejnych latach.
  • Wrzesień 2029 Publikacja nowego informatora o egzaminie ósmoklasisty.
  • 2031 Przeprowadzony zostanie pierwszy egzamin ósmoklasisty według wymagań nowej podstawy programowej.

Szkoły ponadpodstawowe

  • Czerwiec 2025 Publikacja przez Instytut Badań Edukacyjnych czwartej wersji materiału roboczego do konsultacji społecznych raportu dla szkół ponadpodstawowych:

    Materiał roboczy do konsultacji społecznych
    Profilu absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych.
    Wersja 4.
  • Styczeń 2026 Początek konsultacji i rozmów z nauczycielami o zmianach w podstawach programowych dla szkół ponadpodstawowych.
  • Wrzesień 2027 Od 1 września 2027 roku w szkołach ponadpodstawowych w klasach pierwszych zacznie obowiązywać nowa podstawa programowa. Uczniowie starszych klas będą stopniowo przechodzić na nową podstawę programową w kolejnych latach.
  • Wrzesień 2029 Publikacja nowego informatora o egzaminie maturalnym.
  • 2031 Przeprowadzony zostanie pierwszy egzamin maturalny według wymagań nowej podstawy programowej dla absolwentów liceów ogólnokształcących.

PROJEKT KRÓTKOFALOWY – ZMIANY PRZEWIDZIANE OD WRZEŚNIA 2024

W jakim celu MEN wprowadza zmiany i co wiemy na tę chwilę?

  • Zmiany dotyczą podstaw programowych dla II i III cyklu edukacyjnego (czyli dla klas 4–8 i szkół ponadpodstawowych); cykl I (czyli klasy 1–3) pozostaje bez zmian.
  • Treści nauczania z poszczególnych przedmiotów zostały ograniczone o około 20%.
  • Proponowane ograniczenia mają na celu umożliwienie nauczycielom i uczniom spokojniejszej i bardziej dogłębnej realizacji nadal obowiązujących zagadnień z podstawy programowej dzięki zyskaniu dodatkowej rezerwy czasowej.
  • Zmiany nie obejmują przesunięć treści nauczania między klasami czy etapami edukacyjnymi. W przypadku szkół ponadpodstawowych możliwe są przesunięcia treści nauczania między podstawowym a rozszerzonym zakresem kształcenia.
  • Wymagania obowiązujące na egzaminie ósmoklasisty oraz egzaminie maturalnym w roku 2025 i kolejnych zostały dostosowane do zmienionych podstaw programowych.
  • Zmiany nie skutkują koniecznością wymiany podręczników na rok szkolny 2024/2025 i w kolejnych latach.

Jaki wpływ na nauczanie języka obcego mają wprowadzone zmiany?

  • Poziomy ogólnej biegłości językowej oczekiwane na zakończenie danego etapu kształcenia zostały obniżone o pół stopnia w skali CEFR w przypadku języka kontynuowanego (pierwszego), a w przypadku zakresu dwujęzycznego – o jeden stopień w skali CEFR względem poziomów określonych w podstawie programowej z 2017/2018 roku. W przypadku drugiego języka poziomy biegłości pozostały bez zmian.
  • Z listy przykładowych zagadnień dla poszczególnych zakresów tematycznych zostały wykreślone zagadnienia wykraczające poza określony poziom ogólnej biegłości językowej lub realizowane – z mniejszym poziomem szczegółowości – w ramach innych zagadnień.
  • Bez większych zmian pozostał katalog umiejętności językowych kształconych i doskonalonych w ramach makroumiejętności językowych, tj. rozumienia wypowiedzi, tworzenia wypowiedzi, reagowania na wypowiedzi oraz przetwarzania wypowiedzi (mediacji).
  • Bez zmian pozostał nadrzędny cel kształcenia, tj. skuteczne porozumiewanie się w języku obcym nowożytnym zarówno w mowie, jak i w piśmie.

DŁUGOFALOWY PROJEKT ZMIAN – ZMIANY PRZEWIDZIANE OD WRZEŚNIA 2026

  • 1 września 2026 Nowa podstawa programowa zaczyna obowiązywać w szkole podstawowej w klasach 1 i 4.
  • 1 września 2027 Nowa podstawa programowa zaczyna obowiązywać w klasie 1 szkoły ponadpodstawowej.
  • Maj 2031 Przeprowadzony zostanie pierwszy egzamin maturalny według wymagań nowej podstawy programowej.
  • Maj 2031 Uczniowie klas ósmych podejdą do pierwszego egzaminu zgodnego z wymaganiami nowej podstawy programowej.

Cennik 2025

Cennik 2025 - Macmillan (podlegające rabatowi) pobierz
Cennik 2025 - Macmillan (niepodlegające rabatowi) pobierz

Kahoot (Bugs Team)

Kahoot!

Sprawdź szybkie quizy w aplikacji Kahoot!, które pozwolą sprawdzić, co zapamiętali uczniowie.

Grupa dla nauczycieli

Serdecznie zapraszamy nauczycieli do naszej grupy Teaching Young Learners. To idealne miejsce, aby dzielić się pomysłami, wzajemnie inspirować, a także znaleźć odpowiedzi na nurtujące pytania.

Dołącz