Zmian w edukacji ciąg dalszy. Za nami pierwszy etap reform, czyli projekt krótkofalowy, w ramach którego m.in. w 2024 roku uszczuplono podstawy programowe w klasach 4–8 szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych. Teraz uwaga środowiska edukacyjnego skupia się na projekcie długofalowym, który zakłada głębsze przekształcenie systemu nauczania. Jego fundamentem jest Profil absolwenta i absolwentki, czyli zestaw kluczowych kompetencji, które powinni posiadać wszyscy uczniowie po zakończeniu każdego etapu edukacyjnego.
Na jego podstawie powstają nowe podstawy programowe dla wszystkich przedmiotów w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. W lutym 2025 opublikowany został finalny profil dla przedszkoli oraz szkół podstawowych, a już teraz jest dostępny również projekt nowej podstawy programowej. Zanim jednak wejdzie w życie, musi przejść przez cały proces legislacyjny i uzyskać podpis Prezydenta.
Jeśli chodzi natomiast o Profil absolwenta i absolwentki szkół ponadpodstawowych, to na razie możemy zapoznać się z czwartą wersją materiału roboczego do konsultacji społecznych.
W związku z tymi zmianami oraz mnożącymi się pytaniami i wątpliwościami nauczycieli, rodziców i uczniów, stworzyliśmy poniższą stronę. Pozwoli ona Państwu pozostać na bieżąco ze wszystkimi decyzjami Ministerstwa oraz informacjami o nauczaniu języka obcego zgodnie z podstawą programową, z wykorzystaniem kursów wydawnictwa Macmillan Education.