Krok 1 - W co inwestować czas i energię?

Ten rok jest dla ósmoklasistów wyjątkowo trudny. Nauka zdalna z pewnością nie dała ani nauczycielom, ani uczniom wszystkich możliwości, które stwarzają zajęcia w szkole. Dodajmy do tego okres beż żadnych lekcji z poprzedniego roku szkolnego i można stwierdzić, że wszyscy jesteśmy do tyłu z materiałem. Co teraz?
Zacznijmy od podstaw - prawdopodobnie nie zdążysz zrobić wszystkiego. Jak zatem wybrać to, co uczniowi rzeczywiście jest potrzebne?

  • Określ priorytety - zamiast powierzchownie realizować wszystko, co jest w podręczniku, lepiej poświęcić więcej czasu na podstawy.
  • Przejrzyj listy słówek - zastanów się, co jest najważniejsze dla ucznia z punktu widzenia egzaminu.
  • Stwórz własną listę struktur "must-have" - pomyśl, które zagadnienia gramatyczne są absolutnie niezbędne na egzaminie.

Ale to nie wszystko! Obejrzyjcie nagranie, w którym dr Karolina Kotorowicz-Jasińska zdradza, w jaki sposób wyznaczyć cele i priorytety w ostatnich miesiącach przed egzaminem.

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy.

Krok 2 - Z nauczycielem czy samodzielnie?

Dobrze skonstruowany podręcznik pozwala szybko i łatwo podzielić materiał na pracę w klasie i pracę indywidualną w domu. Na samodzielne powtórki po lekcjach wybieraj zadania:

  • zamknięte - na czytanie i słuchanie ze zrozumieniem,
  • sprawdzające znajomość środków językowych,
  • powtarzające słownictwo i struktury gramatyczne.

Do pracy w klasie pozostaw zadania oparte na komunikacji, które pomogą uczniom przećwiczyć powtórzone środki językowe w kontekście. Więcej wskazówek i pomysłów znajdziesz w nagraniu dr Karoliny Kotorowicz-Jasińskiej!

Ale to nie wszystko! Zapraszamy do pobrania materiału, który ułatwi zaplanowanie lekcji odwróconych! Materiał ten zawiera spis zadań z wybranych rozdziałów Repetytorium Ósmoklasisty, które uczniowie mogą wykonać indywidualnie w ramach przygotowania do lekcji.

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy.

Krok 3 - Zmaksymalizuj potencjał egzaminów próbnych!

Każdy nauczyciel organizuje egzamin próbny przynajmmniej dwa razy w ciągu roku szkolnego. To świetny sposób na sprawdzenie, które obszary, umiejętności oraz typy zadań sprawiają uczniom największy problem. Dzięki temu łatwiej zdecydować na czym należy skupić się podczas ostatnich miesięcy przygotowań do egzaminu. Dlaczego jeszcze egzaminy próbne są takie ważne?

  • Budują obycie testowe uczniów.
  • Uczą zarządzania czasem egzaminacyjnym.
  • Dodają uczniom pewności siebie.

Aby jeszcze lepiej wykorzystać arkusz egzaminu próbnego, przeanalizuj z klasą wszystkie odpowiedzi. Dzięki temu uczniowie:

  • dowiedzą się, gdzie i dlaczego udzielili niepoprawnej odpowiedzi,
  • będą mieli okazję uczyć się od siebie nawzajem,
  • być może unikną typowych błędów.

W tegorocznej edycji Próbnego Egzaminu Ósmoklasisty 2021 naszego wydawnictwa wzięło udział ponad 6000 nauczycieli, którzy chcieli sprawdzić poziom przygotowania uczniów do prawdziwego egzaminu. Zapraszamy do obejrzenia podsumowania wyników, które przygotował dr Grzegorz Śpiewak! Dzięki miniszkoleniu "Środki do celu - czyli: co wiemy po egzaminie próbnym" dowiecie się z czym ósmoklasiści poradzili sobie stosunkowo nieźle, gdzie napotkali największe trudności oraz nad czym szczególnie warto się skupić w ostatnich tygodniach przed egzaminem.

Pobierz zestaw próbnych arkuszy z poprzednich edycji

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy.

Krok 4 - Gramatyka? Tak, ale jak? Czyli przepis na skuteczną powtórkę!

Czy zauważyłeś/aś, że uczniowie mogą opanować daną strukturę w drylu gramatycznym (czyli po wykonaniu kilku zadań tego samego typu), ale kiedy ta struktura pojawia się w zadaniu egzaminacyjnym, nagle tracą głowę? To, niestety, powszechne zjawisko.

Jak sobie z tym poradzić?

  • Wprowadzaj jak najwięcej powtórek kumulatywnych, czyli poprzez zadania łączące kilka struktur jednocześnie,
  • Materiał gramatyczny powtarzaj i przetwarzaj w formie zadań egzaminacyjnych - one łączą w sobie różne zagadnienia gramatyczne.

Więcej wskazówek i pomysłów znajdziesz w nagraniu dr Moniki Cichmińskiej, autorki bestsellerowego materiału Open Tasks Practice for egzamin ósmoklasisty, który świetnie sprawdzi się podczas powtórek i przygotowań w ostatnich tygodniach przed egzaminem.

Kup Open Tasks Practice

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy.

Krok 5 - Coś dla Asów, czyli powtarzanie dla zaawansowanych

Wiemy, że aby powtórka była efektywna, musi być dopasowana do potrzeb i umiejętności uczniów. Właśnie dlatego, przygotowując klasę do egzaminu, nie możemy zapomnieć o najmocniejszych uczniach? tych, którzy walczą o najwyższe wyniki. Oto przykładowe propozycje zadań, które podniosą poprzeczkę w przygotowaniach do egzaminu i zmuszą najlepszych uczniów do większego wysiłku:

  • znajomość funkcji językowych: udzielanie dwóch różnych, poprawnych językowo, odpowiedzi na pytania,
  • znajomość środków językowych: uzupełnianie luk w tekście dwoma lub trzema brakującymi wyrazami,
  • rozumienie tekstów pisanych: dopisywanie do podanych pytań wielokrotnego wyboru dodatkowych (poprawnych) opcji.

Takie zadania pomogą uczniom wyjść ze strefy komfortu oraz sprawią, że przedegzaminacyjna powtórka będzie dla nich ciekawym wyzwaniem.

Zapraszamy do obejrzenia kolejnego szkolenia, w którym dr Monika Cichmińska przedstawi 5 praktycznych strategii pracy z zaawansowanymi językowo uczniami oraz zaproponuje sprawdzone, ale jednocześnie łatwe i szybkie sposoby na dostosowanie do wyższego poziomu wymagań wybranych zadań z podręcznika lub innych materiałów, tak aby były one bardziej ambitne i motywujące dla klasowych asów.

Pobierz Culture with Exam in Mind

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy.

Krok 6 - Powtórka z powtórki

W ostatnich tygodniach przed egzaminem warto jeszcze raz przejrzeć tematyczne listy słówek. Uczniowie mogą:

  • spersonalizować gotową listę, zakreślając różnymi kolorami słowa, które znają bardzo dobrze, oraz te, które jeszcze muszą powtórzyć,
  • stworzyć listę słówek z lukami dla kolegi/koleżanki - wybrać z listy trzy słowa, z którymi ułożą zwroty, trzy, z którymi ułożą zdania, oraz trzy, których użyją w wiadomości tekstowej do kolegi/koleżanki,
  • uzupełniać listy brakującymi wyrazami.

Ostatnie dni przed egzaminem warto także poświęcić na gry językowe, które pomogą powtórzyć materiał, jednocześnie wpływając na uczniów motywująco i budując w nich pozytywne nastawienie do ich pierwszego w życiu egzaminu.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania szkolenia oraz przeczytania artykułu! Dr Karolina Kotorowicz-Jasińska przedstawia ciekawe pomysły na urozmaicenie przedegzaminacyjnej powtórki, dzięki którym uczniowie lepiej zapamiętają materiał z podręcznika. Pomogą w tym także dostępne do pobrania karty pracy!

Przeczytaj artykuł   Pobierz karty pracy

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy.

Krok 7 - Strategie przedegzaminacyjne - ostatnia ściąga przed egzaminem

Integralną częścią przygotowania do każdego egzaminu jest trening strategii egzaminacyjnych, który pomoże uczniom oswoić się ze strukturą zadań egzaminacyjnych oraz zbudować ich poczucie pewności siebie. Dlatego w ostatnich tygodniach przed egzaminem warto omówić z uczniami listę tzw. DOs and DONT's. Poproś uczniów, aby zdecydowali, które z podanych strategii są pomocne, a które nie.

  • Jeżeli dobrze znasz dany typ zadania, nie musisz czytać polecenia.
  • Zanim oddasz swoją pracę, uważnie przeczytaj wszystkie odpowiedzi, sprawdzając ich poprawność.
  • W zadaniach wielokrotnego wyboru nie musisz czytać wszystkich opcji odpowiedzi, jeżeli jesteś pewien, która jest poprawna.
  • Jeżeli nie jesteś pewny swojej odpowiedzi, lepiej pominąć to zadanie.

Możesz dodać inne elementy do powyższej listy albo skorzystać z krótkiego quizu, który przygotowaliśmy! Przedstawienie uczniom różnych technik w formie zagadki zamiast zwykłego wykładu podczas lekcji, będzie dla nich dużo bardziej angażujące, a tym samym łatwiejsze do zapamiętania! Nowy artykuł, który przygotowała dr Karolina Kotorowicz-Jasińska pokazuje, na co należy zwrócić szczególną uwagę, omawiając z uczniami ich odpowiedzi z quizu!

Przeczytaj artykuł   Pobierz Quiz

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy.

Co dalej, siódma klaso? Optymalne rozwiązania i materiały na ostatni rok przed egzaminem ósmoklasisty

Wielkimi krokami zbliża się wiosna, a zatem przed Państwem kolejna ważna decyzja: na jakie materiały dydaktyczne najlepiej postawić dla przyszłorocznych ósmoklasistów? Czy warto kontynuować pracę z podręcznikiem i wybrać ostatnią część serii? Czy może raczej postawić na repetytorium? Jakich cech tych materiałów szukać przede wszystkim, zwłaszcza gdy część a może nawet większość Państwa uczniów nie najlepiej radzi sobie ze wszystkimi (nawet zredukowanymi) wymaganiami egzaminacyjnymi?

Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w tej krótkiej, rzeczowej sesji. Nasi konsultanci i eksperci przedstawią rozwiązania, które przygotowaliśmy dla przyszłorocznych ósmoklasistów oraz odpowiedzą na wszelkie Państwa pytania i wątpliwości.

WYGENERUJ CERTYFIKAT I POBIERZ MATERIAŁY DODATKOWE

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy.

Egzamin ósmoklasisty 2021: zmiana wymagań - i co dalej?

Zgodnie z zapowiedziami, w połowie grudnia ukazało się specjalne rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, zmniejszające w pewnym stopniu wymagania do egzaminu ósmoklasisty i w odpowiedzi na pandemię i ograniczenia nauczania zdalnego. Chcemy te zmiany podsumować i zwięźle omówić, a następnie wspólnie zastanowić się, co z samych tych zmian realnie wynika: czy rzeczywiście z części materiału można zrezygnować? Jak ustalić priorytety na najbliższe, ostatnie 100 dni przygotowań? Na co zwrócić szczególną uwagę i jak pracować z uczniami na ostatniej przedegzaminacyjnej prostej?

WYGENERUJ CERTYFIKAT I POBIERZ MATERIAŁY DODATKOWE

Aby używać odtwarzacza, niezbędne jest wyrażenie zgody na przechowywanie plików cookies powiązanych z usługami odtwarzaczy.